jueves, septiembre 21, 2006

Quin serà el walkman del segle XXI?

La batalla per l'oci digital s'accelera. I té tres fronts oberts: el del maquinari, és a dir, el dels aparells que ens permeten escoltar música. El del programari, és a dir, els programes que ens permeten descarregar-la. I el dels continguts, o el que és el mateix, les discogràfiques i les 'majors', que no saben com aturar la pirateria i les descàrregues dites il·legals.

Entre les companyies que es barallen per posar al mercat el walkman del segle XXI hi ha, evidentment, Apple, que treu un gadget nou cada any. Fa poc que ha presentat els nous iPod nano, en cinc colors. El més barat costa 149 euros (2GB). També, el nou Shuffle, que és el més petit i costa 79 euros (1GB).

Microsoft, amb la mosca darrere l'orella des de fa temps, s'acaba d'afegir a la partida amb un aparell-tot-en-un que es diu Zune i sortirà per Nadal. El Zune, que els rumors diuen que costarà uns 235 euros per 30GB de capacitat, tindrà connexió wi-fi i permetrà compartir cançons i pelis amb els amics.

Evidentment, la companyia de Redmond també ha pensat en el programari i els continguts associats perquè els usuaris tinguin el que busquen al seu abast: el Zune Marketplace. Tot i amb això, de moment, el rei dels continguts de pagament és iTunes, que controla el 80% de les descàrregues. A 0,99 dòlars la cançó i 9,99 dòlars la peli. I sumant.

Amazon, que va començar sent una llibreria electrònica, també vendrà pelis i sèries el mateix dia que surtin a la venda.


Tot per frenar el comportament natural dels internautes que és descarregar-s'ho tot de les anomenades xarxes P2P.

Les discogràfiques, per la seva banda, comencen a adonar-se que tenen la batalla perduda i que han de canviar de model de negoci. Warner, que comercialitza cantants com Madonna i Red Hot Chili Peppers, acaba de signar un pacte amb Youtube per incloure els seus videoclips en aquesta comunitat que serveis uns 100 milions de vídeos al dia.

D'altra banda, Universal i EMI s'han apuntat a distribuir música gratuïta per internet a través de la iniciativa Spiralfrog, que pretén rendibilitzar el negoci amb publicitat. És a dir, que per escoltar una cançó, hauràs d'empassar-te uns quants anuncis. Segons diuen als blogs, l'invent inclou un DRM que li treu alguns punts d'atractiu.

I la cosa no acaba aquí. Tant Apple com Microsoft ja estan pensant com salten de la butxaca al saló de casa i a la tele. Apple ja ha presentat l'iTV. I Microsoft aposta per convertir el mòbil en un aparell que faci de reproductor, d'agenda, de lector de correu i de càmera.

Mentrestant, aquí els internautes continuen apostant pel que a la comunitat catalana es coneix com la mula, un programa de descàrrega P2P. Aclarim, de passada, que a Espanya la còpia privada és legal. La llei preveu que es compensi amb un cànon que grava qualsevol suport que permeti emmagatzemar dades. Aquest cànon ha estat rebutjat per diversos experts en Societat de la Informació.

No hay comentarios: